Resepi Rendang Kerang: original kerisik

Hai assalamualaikum dan mood raya masih lagi onn walaupun tahun 2020 ni aidilfitri betul2 disambut dalam suasana yg sederhana dan dalam keadaan berjaga-jaga disebabkan covid-19.
Tiada ziarah menziarahi, rumah terbuka dan berkumpul sanak saudara 

Suami aku teringin nak makan rendang kerang pulak. So belilah kerang sikit dalam RM8 untuk makan 2 orang saja. Aku fobia sebenarnya nak masak rendang. Sebab aku pernah guna ready made punya kerisik, bau rasa tengik kerisik tu dan rendang Tu jadi pahit pulak. Tak tau sebab apa. So, kali ni aku nak buat sendiri kerisik kelapa tu. Korang boleh cari entry 'Homemade Kerisik' tu dalam blog aku ni. 

Entry ni aku cuma nak share masak rendang kerang cara aku yg mana aku tak letak buah keras, pes asam jawa ke, asam keping ke, gula pasir ke gula melaka tu semua aku skip. Tapi rasa dia juga masih rasa rendang original. 

BAHAN2: (resepi untuk 3 orang makan)

Cili padi- 3 biji (ikut korang nak pedas lebihkan)

Bawang merah - 2 biji

Bawang putih - 3 biji

Halia- 1"

Lengkuas- 2"

Serai- 1 ulas

*Semua bahan ni diblender

Cili kering- yg siap diblend

Santan- 1 cawan

Daun kunyit- dihiris2 nipis

Daun limau purut- dikoyak buang urat tengah





BAHAN UTAMA:
Kerang
Kerisik





Cara2nya:

1) Kerang masukkan dalam kuali dengan air sedikit saja dan tutup. Rebus dalam 10 minit saja untuk mudah asingkan kerang dalam cengkerang.

2) Bahan2 yg sudah diblend tuangkan kedalam kuali apabila minyak dah panas.


3) Bila dah naik bau, masukkan cili kering dalam 3 sudu makan.
Renehkan sehingga pecah minyak.


4) Masukkan daun limau purut


5) Masukkan pula kerang dan gaul rata



6) Dah sebati masukkan pula kerisik beserta daun kunyit yang telah dihiris halus. 


7) Gaul rata kesemua bahan Dan perasakan dengan sedikit garam 1 sudu teh. Masa ni masukkan santan secawan kecik gaulkan lagi.


8) Dah menggelegak bolehlah tutup api gas dan sedia untuk dihidang. SELAMAT MENCUBA YA! 🤗👍



Meh Aku belanja video masakan rendang Aku ni kat channel YouTube Aku:-



💭Nota sekel# Aku sebenarnya nak makan dengan nasi impit. Tapi leceh lak nak rebusnya. Hihi














      












0 comments:

Post a Comment