Resepi Ayam Ungkep Pedas

Hari ni aku masak je apa yang ada dalam peti ais. Ada ayam, ada kentang, daun sup pun ada. Sedang elok boleh masak sup ayam. Tapi dua hari lepas aku dah masak sup ayam. Nanti jemu pulak. So, aku nak masak ayam ungkep masakan jawa tu. Mudah! Cuma daun kunyit je tak da. Nak pergi kedai malas. Ada juga daun limau purut. Aku tak pernah letak daun limau purut. Jadi kali ni aku nak cuba letak daun limau purut. Ungkep ni perkataan jawa. Yang aku faham maksud dia macam ditutup lama. Bila ayam tu dilebur dengan air yang banyak lepas tu mesti ditutup sampai dia menggelegak dan air terserat. Biasanya ungkep ni akan masak sampai air tu kering bila ditutup. Tapi, Aku lebih suka berkuah. Jom start!

Resepi ayam ungkep ( hidangan untuk 3 orang)

BAHAN UTAMA: 

1) Ayam potongan sederhana - dalam 4-5 potong



BAHAN KISAR ATAU DITUMBUK:

1) Cili padi- 7 biji ( xnak pedas kurangkan)
2) Bawang merah besar - 1 biji
3) Bawang putih - 3 biji
4) Halia - 1"
5) Kunyit hidup - 1"
6)*** Biji ketumbar - 1 Sudu kecik
7)*** Jintan manis- 1 Sudu kecik
8)***Jintan putih - 1 Sudu kecik

***Ni bahan paling penting untuk naikkan aroma



BAHAN TAMBAHAN:

1) Serai- 1 btg dititik
2) Tomato- 1 biji dibelah 4
3) Cili thai merah - 3 biji dipotong serong memanjang
4) Daun limau purut
5) Kentang - sebiji dipotong serong



MULA MASAK:

1) Aku goreng dulu kentang yg dipotong serong. Kalau nak terus lebur dengan ayam pun boleh. Tapi aku risau kalau keras nanti.

2) Panaskan minyak dalam kuali.

3) Masukkan bahan2 yang telah ditumbuk/ kisar kedalam kuali. Tumis sehingga naik bau.


4) Setelah itu, masukkan pula serbuk kunyit dalam 1 sudu makan dan kacau rata.

5) Dah kacau rata, masukkan ayam, Serai dan dan  kentang bagi masak bersama. Gaul2kan bersama, masukkan air separas ayam tu dan tutupkan dengan penutup periuk bagi mendidih lama air.




6) Setelah ditutup selama 5 minit, lihat keadaan ayam. Masa menggelegak tu masukkan daun limau purut, tomato dan Cili Thai merah yang dipotong2 tadi.




7) Tutup semula dan renehkan sehingga masakan ni terserat sikit kuahnya. Jika uoll sukakan berkuah, kena tambahkan air kalau air dah terserat dan renehkan semula. Macam Aku memang suka berkuah. Nyaman rasanya.  Akhir sekali, siap untuk dihidang. Selamat mencuba.






0 comments:

Post a Comment