ASB redemption/penebusan duit asb

Assalamualaikum.. 

Last time aku dah cerita yg aku dah terminate asb loan aku by rhb bank kan. Aku cek awal bulan 2 haritu,  loan ak dah tak appear kat dlm my asnb tu.  Kalau sebelum nilai 20k still outstanding. So, aku ada terajin call rhb pasal loan aku tu. Sebab aku tak dapat apa2 surat penutupan kan.  Diorang cakap pihak bank da buat cancellation pada 23/1/2018. Agak cepat jugak proses diorang buat.  Aku surrender haritu tak silap 5/1. Mereka cakap surat akan dihantar kerumah.  

Tak lama dari tu.. minggu kedua febuari ni aku saja-saja cek akaun asb aku melalui online je.  Aku nampak ada pertambahan wang sebanyak RM1257. Bila aku cek penyata terkini,  ada kemasukan dari redemption due to invoke block. Maksudnya daripada pemulangan asb loan setelah kita wat cancellation loan tu. Syukur alhamdulillah.  Tapi,  aku masih tak dapat surat. So aku tak pasti pengiraan asb tu macam mana. Ringkasnya penebusan dari penutupan asb yg lalu dalam tempoh pinjaman 4 tahun ni aku peroleh RM1257. Oklah daripada tak dapat apa kan.  Urusan penutupan asb yg lalu mudah then duit asb yg return pun tak sampai 2 bulan mereka dah proses.  Agak cepatlah.  

Sebab apa aku cakal cepat.. Sebabnya berbanding dgn asb loan dgn Maybank,  sampai sekarang masih ada outstanding value loan RM20k tu.  Ini aku cerita my suami punya asb loan lah.  Kan entry lepas aku de cite aku tutup asb loan dgn suami jugak kan.  Tapi,  bila cek my asnb loan tu masih ada.  Mereka tak buat termination lagi.  So my suami ada refer to maybank.  Pihak maybank cakap kena tunggu dalam masa 3 bulan.  Huhu... Lama jugak tu.  

Actually,  last week my suami ada dapat surat dari pihak maybank berkenaan statement asb.  Sebelum ni memang my suami tak pernah dapat apa-apa surat berkenan asb.  Walau pun pernah bayar lambat sikit kan. Memang tak pernah dapat.  Tak macam aku pihak RHB rajin hantar statement asb.  So,  aku assume statement tu keluar sebab my suami baru je apply cancellation asb loan kan. 

Dalam statement tu biasalah ada kemasukan wang setiap bulan sejak 2017. Bila page kedua..  Macam dikenakan penalti sebanyak RM1054 dan perlu dibayar kepada maybank.  Kitorang memang tak faham flow statement tu.  So bila call maybank terdekat tempat my suami wat terminate tu,  mereka cakap berkenaan outstanding asb insurance pulak yg ada baki tertunggak.  Kalau tak dijelaskan,  so tak dapat nak buat apa-apa transaksi dgn maybank.  Cepat2 my suami pergi maybank dan tunjuk surat tu kpd pegawai asb loan.  Erm... Lain pulak jawapan yg diberikan staff situ.  Pegawai tu cakap abaikan surat tu.  Kalau tak bayar tak da apa pun.  Pegawai tu bagi tahu tunggu dalam masa 3 bulan nanti. 

Lain bank lain cara dia proses terminate asb loan ni.  Macam biras aku dulu terminate dgn cimb bank tak lama urusan dia.  Dapat balik duit tu cepat gak.  

Apa pun,  sabar tu separuh daripada iman ye.  😄  

35 comments:

  1. Hi sis, any update on your husband's loan termination?

    ReplyDelete
  2. Hi.. boleh sambung cerita tak pasal loan husband awk tu.. berapa lama maybank amik masa utk bank in duit ke acc? Sy terminate loan asb maybank on 21 May.. on 6 july dlm my asnb duit loan tu dah xde.. tp dlm maybank2u still ada loan tu lg.. so nak tau bila betul2 kita dpt blk duit asb tu.. lg 1, since termination date,husband awk kena bayar berapa kali lg monthly installment before loan tu betul2 dipadam?

    ReplyDelete
  3. aku dulu buat loan asb rhb jgak. mmg cpt. deal dgn banker guna emel je. dia bg borg surrender. aku isi sign scan pastu anta blk. x smp 2 minggu duit jualan loan asb dgn insurans skali msk. dptla 7k++. buat 5 thn. br ni 31 okt pegi cimb nk surrender jgak. tp x blh. banker ckp hq cimb dh bg arahan x blh terminate. alasannya dh nk msk hjg thn. asb dh sibuk nk kira dividen. pastu pegi rhb kt sblh ari yg sm. aku terminate overdraft plak. jual sijil asb. x smp seminggu pihak asb dh cairkn sijil aku. sekjp je rhb buat. lalu aku terpikir banker cimb mcm menipu aku je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf nk bertanya.saudara buat lon tu brp k?dn thun keberpa saudara buat penutupan akaun?

      Delete
  4. Saya pun baru saja buat pembatalan dengan bsn melalui emel.hari tu direct ke bank tapi bagi alasan nanti hq akan call.semingu tak ada pun call.sy call customer service dan dia suruh tulis email saja.19/11/2018 tarikh surat.check dekat myasnb sudah invoke block pada 27/11.. Refund x tau ada ke tak ade.nt 7hb ni genap la 14hari bekerja baru call balik customer care.rhb mmg cepat perna buat jg dekat sana.. Masa nak cancel dtg saja dekat bank isi borang dan dlm masa 2minggu duit refund mmg dah masuk dlm akaun asb.lain bank lain cara kot sebab tgk cerita org lain ada yg kreditkan terus ke akaun bank.

    ReplyDelete
  5. adkah duit dvden masuk bsama refund asb?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xsilap duit refund stakat kt bayar .. dividen yg last xdpt kot..

      Delete
    2. Duit refund masuk kat akaun rhb atau asb ye?

      Delete
  6. Berapa lama rhb ambil masa untuk terminate asb loan and berapa lama duit dibayar balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. kes sy ritu, terminate je amik masa 3mggu..diorg refund balik duit tu dlm 2 mggu. so sebulan++ jugak msnya. klu cimb pun sma cepat jugak compare dgn maybank rumit+lambat

      Delete
  7. Assalam nak tanya kalau dh dpt surat cancellation tu maknanya duit penebusan dah masuk dalam akaun asb la kan. so mcm mana nak kluarkan duit tu? kena pergi kaunter asb @ ke kaunter bank yg kita buat cth ye rhb

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih kurg 2 mggu jugak bru refund asb masuk balik dlm akaun asb tu. kluarkan duit mcm biasa boleh pegi bank yg ada agen asb cam rhb, maybank, cimb tu..

      Delete
  8. saudari,mcm sy dh buat dlm 7 thun dgn jumlah pinjaman 30k,klau sy buat penutupan akaun dlm brp k sy dpt?

    ReplyDelete
  9. Salam cik jijah. Klau tak keberatan boleh bgtau tak jumlah duit hasil terminate insurance yg puan dpt selama 4 tahun loan tu dgn berapa lama duit tu nak masuk dlm akaun lepas kita dpt refund asb ya. Tq

    ReplyDelete
  10. Hi cik Jijah..nak tanya ni..masa kamu buat termination hari tu kena bayar habis loan dulu ke baru boleh terminate?

    ReplyDelete
  11. Hi nak tanya, kalau lps buat termination kene tunggu surat dari bank atau call customer service?

    ReplyDelete
  12. Nak tye sy buat 1.1.18 dn nk ttup skrng sy dh byar utk setahun ckup smpai hujung 2019 nei,,loan asb 60k dn 30 thun bulan 318 insurans 60 setahun bpe sy boleh dpt sbb nk close akuan asb nei

    ReplyDelete
  13. Nk tny duit asb yg return tu masuk akaun RHB atau akaun ASB ye?

    ReplyDelete
  14. Salam Sis...
    Sis buat pinjaman RM brapa? 4 tahun dah buat payment dan outstanding 20K sblm ni ye?

    ReplyDelete
  15. Sy pun nak tanya yg ni.. Sy pun buat rhb asb loan.. Kira duit yg kita byr tolak interest tu masok akaun bank ke masok akaun asb

    ReplyDelete
  16. Sy dah terminate asb d maybank asal...masa terminate 11.11.19..mereka ckp dlm 2@3 bulan baru dpt duit..so kita kena rajin cek asb n maybank online...3.12.19...dekat asb tulis redemption due to invoke block...1 mingu lepas tu...dlm maybank pun asb loan dah hilang then cek online 12.12.19 dah masuk duit...sy loan 20k,dah byr 7 taun..tak kira kita dah guna dividen dorang tetap kena byr principal utk 7 taun tu..so sy dpt 8k..tapi insuran blum masuk lagi..

    ReplyDelete
  17. salam sis, sy pn nk tnya klu kt penyata ada "redemption due to invoke block" tu cmne erk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la.. Dlm statement asnb portal tu dia dah tulis redemption due to invoke block. Tapi mesej drpd Rhb suh bayar masih lagi sampai. Tak paham..

      Delete
    2. Boleh sy tau, awk buat permohonan terminate bile? Sebab sy buat permohonan terminate dekat RHB 10 Jan 2020 tp sampai sekarang mac
      akaun pinjaman masih aktif dan tiada refund. Call RHB tp xde siapa dpt bgtau betul2 bila akaun sy akan ditutup or bila dpt refund. Cek ASNB portal, loan da xmuncul. Pihak ASNB pun bgtau da proses jualan balik saham awal februari.

      Delete
  18. Salam sis..sya dh terminate loan asb di maybank thn ni..duit dividen dh msuk dlm acc asb..sya tgk dlm maybank2u mrk ada bg refund juga dkt dlm acc maybank saving..duit tu atas transaksi 'Asb Settled'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai. saya pun ada dpt duit tu yg tertulis asb settled.. tu duit apa ya.. sebab saya baca dalam ni duit redund masuk dalam asb..

      Delete
  19. salam...sis,sy nk tnya. sy ada buat loan sara1malaysia...ms isi borang tu dia ckp xbyr bln2 pn xpe akn tolak direct dr dividen bulanan...just ambik baki dr dividen je..sy ada lah byr lbib kurang 2thun,lps tu sy xbyr,just tolak dividen bulanan dan baki sy ambik.skrg,loan tu dh setle tp.sy hnya dpt jumlah sbyk yg sy byr je,yg tolak dr dividen tu kira hangus...dlm penyata asb online ada transaksi 'redemption due to invoke block'...cmne erk??

    ReplyDelete
  20. saya buat 30k,tp sampai setahun sy gibab n tutup cmtu trus je..baru2 ni check ade 1 k lebih.itu duit saya or x eh?boleh keluarkn ke?

    ReplyDelete
  21. Sy buat pembatalan rhb loan da 2 bln.. Smpai skrg x dpt2 lg.. Hari2 la dok cek asb online.. X taw la bile nk dpt blk..

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum saya dah call pihak rhb diorg cakap sijil asb dah dijual tapi duit masih tak masuk lagi..saya buat hari tu 18/9/20

    ReplyDelete