DRESSING/CUCI NANAH CZER YG BERLUBANG

Assalamualaikum...

Aku sambung cerita lepas pasal czer bernanah & berlubang tu. Bila nurse klinik desa dtg tok cek baby ari ke-20, aku cite kat nurse tu tentang czer aku bernanah dan berlubang. Die cek and sempat bising aku sbb aku ckp aku letak gel gamat tu. Dia tak kasi letak gel tu bagai takut melarat nanah tu. Nurse ckp aku kena pergi KK tok doktor wat dressing and check.. Tp aku just ckp nk g columbia hospital tmpat husben kerja. So tengahri tu husben bawa g columbia hospital tp kes tu tak leh dirawat di situ wlupun aku de benefit kat situ. Disebbkan aku bsalin czer kat spital gov so kne refer balik kat spital gov. Dgn tak de surat sokongan dr columbia hosptal aku ngan husben n bawa baby lagi men terjah je g klinik pakar hospital klang. Huhu sempat kena bebel gak ngan nurse kat sana sbb xde surat sokongan dr KK atu combia hsptal td. Haha..patutla nurse KD tu ckp g KK lu..aku sibuk dok pk nak cepat terima rawatan. Sebab nanah tu asyik keluar je ngan darah.

Masa kat hsptal klang tu akhirnya sister yg baju biru tu open kan kes aku. Sebab aku ckp 'tak pelah..saya balik semula ke KK' dgn ayat sedih je..terus sister ckp terus jumpa doktor. Sister tu pun de tengok akunya luka czer tu..die kata memang teruk. Takut melarat sebab de 2 lubang hujung pembedahan dgn tengah2 czer.

Masa jumpa doktor tu, doktor india laki yg periksa czer aku. Huhu redho jelah.. nak buat cam ne. Aku perlukan rawatan segera. Nurse pun dressing/cuci luka nanah czer aku tu. Mcm pedih gak. Pastu, die balut dengan kain bandage yg biasa tok balut luka tu. Doktor hnya bagi ubat copper sulfate, ubat antibiotik, ubat kuning dgn surat utk aku wat dressing setiap hari kat KK. Dah seminggu baru appointment balik dgn doktor kat bahagian O&G tu.





Copper Sulphate



Time balik, tengok ubat copper sulfate tu cam butiran batu/kristal/pasir something like that la..cam risau plak nak letak kat copper ssulfate tu kat luka czer yg makin besar tu lubang nya. bayangkan dah rasa macam terbuka je balik tempat pembedahan. Czer ni memang tak berjahit pun hanya klip je atau digam je. Bahagian lapisan kulit dalam je kena jahit. Akhirnya, dgn sokongan husben..dia yg tolong letakkan copper sulfate tu then dibalut dgn bandage yg disediakan hsptal tadi. Pergh..makin lama aku rasakan copper sulfate tu cam menyucuk nyocok aku punya luka tu. Bayangkan kulit dah macam daging je ase terdedah..pastu tuang plak tu dgn bende berpasir cam copper sulfate tu. Fikir nak baik..tahankan je.

Huhu..berhari- hari gak aku nangis tengok luka tu makin lama cam xbaik je aku tngok..makin besar lubang tu. Padahal stiap pagi lepas lap2 badan je aku dressing letak copper tu letak ubat kuning semua. Makin teruk..dgn kehitaman disekitar kwasan berlubang. Dengan nak jaga baby, susukan baby smua..ase cam putus asa betul. Lpas makin teruk tu..aku cam nak refer KK. Aku tak perasan yg dressing tu kena start esoknya lepas aku g hspitl tu. Dah masuk hari isnin yg kdua lpas jumpa doktor kat spital baru aku g KK tok dressing.

Nak tau tak, pagi aku pergi KK tok firstime dressing tu, boleh plak blood pressure aku naik mendadak. Patutlah dari rumah sampai ke klinik dok tunggu giliran aku rs macam nak pitam..nak muntah, ngan pdangan kabur semua. Masa pagi nak mandikan baby tu sik baik tak apa2. yelah dgn keadaan rasa pusing semacam je.. Bila kena baring apalagi rasa memang betul2 nak muntah..sempat minta nurse plastik. Nurse cek BP mmg darah tggi naik. Lepas mkan panadol, dah ok baru boleh baring balik. Nurse pon mula operasi tok dressing.

Mak aiii..punyalah sakit time die siat kulit yg dah kehitaman disebabkan letak copper sulfate tu. Nurse mula2 nak gunting tmpat kulit yg dah terbuka tu. Tapi die cakap cam lembut so die tarik je guna twizer. Memang pedih skitla. pastu die cuci semua letak krim smua pastu dia balut. Esoknya pagi aku kena datang setiap hari tok dressing sampai luka tu kering.

Tapi esok2nya aku tak gi pon aku pergi dua kali je. Esok2nya tiap pagi aku dressing sendiri pastu sapu ubat kuning. Yelah..husben kerja lagi. Mana larat nak bawa kereta..pegang baby lagi. Alhamdulillah lepas aku dressing kat KK luka makin kering. Dgn sepanjang jaga balik czer tu, aku baru first time makan ikan haruan 3 ekor husben carikan kat kwan dia. Masa awl pantang mmg tak makan pon ikan tu. Luka pun makin baik, kering dan yg lubang tu dah bercantum balik. Kalau aku dressing dr awl kat KK mgkin tak melarat sgt time tu. Siap nangis2 putus asa macam tak nak hidup je rs. Nasib tak meroyan nauzubillah min zaliq..dah lah dlm pantang kan.

Tapi, fikir gak tak tahu cam ne leh kena lubang and nanah tu. Kawan2 sedara aku ramai gak czer tapi diorang tak pernah kena cam aku. Padahal aku jaga pemakanan kadang sampai skip makan sbb sembelit punya pasal time pantang ritu. 

Mungkin disebabkan:
1) Aku terlanggar pantang makan ikan cencaru berkali2 kat wad baby tu.
2) Mandi start hari ke-4 pastu tak cover tempat czer.
3) Paling penting, aku endahkan utk lap kering2 bahagian czer tu.

Yelah..dahlah tempat czer tu bwah perut. Dgn berlipat2 dgn berpeluh lagi..mudahlah kuman membiak. Huhu..serikkk tak jaga baik2. Degil sungguh! heee..

#lepas ni kalau czer lagi kena jaga badan tu sehabis baik..jgn endah tak endah je. Tapi, hope dapat normal delivery plak utk future next baby. 

22 comments:

  1. Ngerinya. Ini yang paling risaukan bila luka pembedahan terbuka. Tapi saya ada baca add on vitamin c , vitamin zinc dan A.Dan perbanyakkan pengambilan protein untuk pertumbuhan sel tisu yang lebih baik. Dan cepatkan luka baik. Jangan lupa antibiotik doktor bagi.

    ReplyDelete
  2. huhu sy baru ja czer ank ke 3 ni..smua czer..tp kali ni sy bsalin 28w .baby prem..baby kna msuk nicu..bmula lah luka czer blubang sikit n bnanah sbb jalan byk dlm nicu..turun naik katil..sy pg farmasi je amik ubt utk dressing hope luka sy kering nt..takut nk pg labour room smula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegi farmasi biasa ke? Nanah tu mcmana elok.. pegi farmasi beli antibiotik ke pegi kk? Saya baru bersalin czer 14/1/2020 ni.. baru 25 ari.. luka czer tbuka n ada 1 dot lubang dlm tu.. sbb byk jln n buat keje. Taknak g hospital semula.. fobia dah dok hospital.. n kesian anak kene tinggal..

      Delete
    2. Dah baik ke luka berlubang tu...boleh kongsikan xvcara2 nak sembuhkan lubang tu..sy pin dah 21 hari n risau Sb keluar air

      Delete
    3. Sama la kita @mommybell..sy p beli antibiotik kt frmasi je.sbb tkut nak g spital.mesti kena buKak nt balik luka tu

      Delete
  3. betul.mmg takut.hope luka sis pun da kering sepenuhnya skrg. sy pun bru saja czer kali kedua 24/12/18 lpas. hari ke-8 rasa bengkak ada keluar nanah dan ada lubang 0.5cm area czerian. sy rasa pun sbb byk sgt pergerakan tgk ank kat wad baby..da balik kesna sini cek jaundice. pemakanan dressing semua da jaga dah. sy pun pergi farmasi je amik ubat tok dressing. hope luka kering juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Obat apa puan untuk dressing.saya punye luka dah 50 hari.asyik berlubang ganti2 tempat..sampai tak tahu dah nak buat apa

      Delete
    2. sis ada pergi jumpa doktor tak? skrg sy czer anak anak yg kdua 24/12 lpas. pun berlubang sikit. sy jumpa doktor. bila pergi hospital doktor bagi ubat antibiotik dr sna. antibiotik tu akn matikan jangkitan kuman tu. lpas tu pergi KK kena buat dressing. tp sy pergi sekali je KK. nurse.dressing x letak ubat pun.sy dressing sndr kat rumah guna ubat sndr. sis boleh baca entry terbaru sy nnt.

      Delete
  4. Saya bersalin czer anak no 2. First baby normal. Dah hari ke 30 saya berpantang. dan baru harini saya perasan part hujung sekali parut czer saya berair sikit. jernih. dan rasa pedih seperti luka.saya rasa ok. tapi sedikit risau kalau jadi semakin teruk..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak, luka sy pn berlubang kt hujung jahitan tu.. Isi kt dalam ada slough.. Akak amik berapa lama luka ni untuk baik? Boleh share gmbr kalau sudi? Sy masih pantang hari ke 12, rasa down sgt. .

    ReplyDelete
  6. Pakai dermacyn..after mandi..keringkan dgn kapas,jgn gune kapas yg berbulu cari yang berlapik..kat guardian n watson(dalam kotak) pastu hairdryer ,baru dap dap dgn dermacyn n hairdrye agy..mmg leceh tp cpt kering..sy buat pagi,tghari,ptg n sblm tidur..

    ReplyDelete
  7. sy caeser keluar nanah dah seminggu lebih mcm mana cara dia nak cpt kering lagi sakit tempat keluar nanah risau pula aku

    ReplyDelete
  8. Alahai seramnyaaa...sy czer....hr ni yg ke 25...hr tu elok dh....ni tmpt czer merah2...yelah kt pelipat kan...urus ank sume....risaunya kalau infection....Allah....ni dok sapu ubat pusat tu...harap yg dalam elok la...risau sangat

    ReplyDelete
  9. Awk da ok ke? Sy pn same ni da seminggu lebih.. Rase sakit pedih2 juga.. Doc bg ubat sapu dan mkn antibiotik tp xnpk kesan nk sembuh lg setakat ni.. Risau��

    ReplyDelete
  10. Sy perasan hari ni ada biji kecil kat tngh2 luka czer.. bila lap nmpk mcm air nanah kluar..ya Allah rasa down sngt2...ingtkn dh sembuh..sebelum ni nmpk tmpt luka czer kering dan elok je..hari ni dh 40 hari..mungkin sy bnyk berjln..alahai... mlm ni nk pergi klinik.. mintak2 lh x ada apa2 yg teruk...

    ReplyDelete
  11. Klu czer terbuka hujung2 klu pg klinik doktor jahit x .. seram laa da sebulan da terbuka ๐Ÿ˜ซ๐Ÿ˜ซ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da sebulan luka baru terbuka .. klu nak beli ubat kat farmacy nak beli yg mcm mane tolong nak tau sgt

      Delete
    2. Beli dermacyn kat farmasi... doc yg suggest cm tu..pakai 3 kali sehari pastu keringkan.

      Delete
  12. Cuba amalkan vivix shaklee..insyaAllah luka cpt smbun

    ReplyDelete
  13. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete