Resepi Ale2 @ Lala kecil

Assalamualaikum & hye semua..

Semalam aku dah plan nak masak sayur pakis ngan telur masin je hari ni. Tapi aku tetiba dah tukar plan nak masak ale2@lala kecik lepas aku balik dari segi fresh. Harga pun murah. Dia ikut musim jugak. Kadang murah kadang mahal. Harga 1kg: RM3.50. So alang2 dah beli aku kena masak hari ni jugak, tak nak simpan lama2. Takut berbau & dah tak fresh nak makan.

Okey, kita terus ke ruang dapur cik jijah ye.
Aku try masak sos tiram ngan letak serbuk kari..nak tau menjadi ke tak tapi rase macam rempah sweet sour.

RESEPI: ALE2@LALA KECIL MASAK SOS TIRAM BEREMPAH KARI (hihi...aku maen letak je nama dia, sbb aku main olah sendiri)

BAHAN:

Bawang Besar -1 biji >>dihiris
Bawang Putih- 4 ulas>>ditumbuk
Halia- 1 inci>> ditumbuk
Cili padi merah- 10 biji>>dihiris
Serai- sebatang>>diketuk/titik
Tomato- 1/2 biji dibelah2
Daun Limau purut - 6 helai >>ikut suka depa nak bape helai
Daun kari- 5 helai

Serbuk kari- 1 sudu makan di bancuh air
Sos tiram- 3 sudu makan

Bahan2 dihiris

Bahan2 ditumbuk & serai diketuk

Basuh sehingga bersih


Toskan






CARA MEMASAK:

1) Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Dah panas sikit masukkan bawang putih & halia yg telah ditumbuk sama.

2) Bila dah kekuningan masukkan bawang merah, cili potong dan serai. Tumiskan bersama hingga naik bau.

3) Masukkan rempah kari yg telah dibancuh dan gaul sehingga sebati. Masukkan juga daun kari utk bagi bau wangi rempah kari.

4) Masukkan 3 sudu sos tiram dan tuangkan air setengah cawan. Masukkan daun limau purut, tomato dan gaulkan sebati. Perasakan dengan garam.

5) Akhir sekali, masukkan lale yg telah dibasuh bersih dan ditoskan airnya kedalam kuali tadi. Gaulkan sebati bahan2 bersama lale. Biarkan dalam 3minit dan angkat serta hidangkan.




Bahan2 ditumis



Sedia dihidangkan







0 comments:

Post a Comment