Cekodok Sayur Bayam Merah


Assalamualaikum...

Petang balik dari kerja dah pening fikir nak masak apa lah. Nak masak yang simple2 je. Sebab balik kerja pun dah penat kan. Nak beli kat kedai pun aku malas jugak. Lagipun fikir nak jimat.

Sebelum anak dibawa balik suami dari rumah pengasuh, cepat2 aku ke dapur tengok apa yang ada. Buka je peti ais, tiba-tiba muncul idea macam teringin pulak nak buat cekodok sayur bayam merah. Sayur bayam tu dah nak 5 hari aku simpan dalam peti ais. But its still fresh. Hari tu lepas beli baru masak separuh je masak sayur tumis air. Kalau nak bagi sayur berdaun ni tahan lama tips nya:

1) Siang sayur tu
2) Masukkan dalam periuk & rendamkan air
3) Letak garam 1 sudu
4) Biar selama 15 minit or 1/2 jam pun ok
5) Tapis sayur tu
6) Bungkus dalam plastik atau dalam tupperware aiskrim yg besar dan tutup.
7) Masuk peti ais.

Banyak tips utk bagi sayur tu segar. Aku buat ikut suka aku je. Cuma yg penting kena rendam dengan air & letak garam. Ok.. Pasal sayur bayam tu.. Aku terfikir boleh ke nak buat cekodok/jumput. Kang pelik rasa. Tapi kalau bayam pun boleh dibuat kerepek.. Apa salahnya try & error buat versi cekodok lak. Sbbnya aku fikir sayang nak buang sayur tu kalau layu kang. Aku memang tak berniat nak masak sayur tumis ke bening ke org jawa cakap. Jom kita sergah resepi aku ni kat bawah.

RESEPI: CEKODOK SAYUR BAYAM MERAH

Bahan2:

Bawang Besar Merah-   1/2 biji dipotong dadu
Cili Padi-   4 biji dipotong bulat2 kecil (ikut suka hati depa nak pedas letak byk, tak nak letak cili pun bisa)
Ikan Bilis-   Separuh genggaman dihiris halus atau ditumbuk
Serbuk Lada sulah-  1 sudu besar
Garam-  1 sudu teh/sudu kecil
Telur-  1 biji
Tepung Gandum- 4 cawan
Sayur Bayam Merah- diracik halus


Caranya:

1) Satukan sayur bayam, bawang merah yg dah dipotong, Cili potong, garam dan lada sulah di dalam bekas.

2) Pecahkan telur dan masukkan air 1 cawan setengah agak2 tepung cair sikit.
Tak cair sangat tak padat sangat.
3) Masukkan tepung gandum dan gaulkan kesemuanya.

4) Cedok tepung cair menggunakan sudu dan masukkan dalam minyak yang telah panas.
Api jangan besar sangat. Nanti geseng rimpeng org jawa cakap. Maksudnya hangus hitam.

5) Sedia dihidang. Nak cecah sos cili pun lagi sedap.


Jangan lupa ya.. Telur mesti letak untuk bagi cekodok lembut dan rangup cam tu. Tak lah rangup sangat pun. Tapi memang sedap. Tak da rasa pelik sangat pun buat cekodok sayur ni. Selamat mencuba

#teringin nak belajar buat kerepek bayam hijau tu.. Tapi tengok resepi agak rumit je. Next time okay!



Bayam Merah Diracik

Satukan dengan garam, lada sulah, bawang, ikan bilis dan sebiji telur



Masukkan tepung dan air. Jangan banyak air nanti cair.



Tara..siap dah cekodok sayur bayam :)




















0 comments:

Post a Comment