KEMASKINI BSH 2019- Duit dikreditkan ke akaun isteri

Bantuan Sara Hidup (BSH) atau sebelum ini dikenali dengan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) sudah boleh dikemaskini mulai 1/2/2019- 15/3/2019. So, ayuh rakyat2 yang rasa perlu dibantu cepat2 lah kita semua mengemaskini permohonan BSH utk tahun 2019. 

Berbeza kali ini adalah tiada permohonan untuk bujang tapi ditukar kpd bantuan RM120/seorang bagi 4 orang anak saja berumur bawah 18 tahun dalam satu keluarga kecuali anak-anak OKU tidak terhad umurnya.

Apa yang menarik yang diubah oleh sistem kerajaan baharu, duit BSH akan dikreditkan ke dalam akaun isteri anda. Tapi jika BRIM sebelum ini pemohon adalah suami, maka kemaskini BSH kali ni mesti tetapkan suami juga sebagai pemohon asal tapi akaun bank mesti ditukar kepada akaun bank si isteri. Tak boleh guna akaun suami lagi dah. Kecuali isteri dia bukan warganegara Malaysia. 

Ada bagusnya ditetapkan macam tu, sebabnya pernah aku dengar luahan kawan & beberapa kenalan cakap suami dia makan sorang je duit bantuan. Langsung tak ingat keperluan isteri dan perbelanjaan anak-anak. Lepas ni bila duit masuk ke akaun isteri tak salah lah kalau isteri nak guna sepenuhnya duit tu utk anak-anak dan perbelanjaan dapur. Hihi.. jangan marah kaum suami. 



Selamat mengemaskini dengan jayanya! :) Apa pun bersyukur selalu dalam apa jua keadaan. 



2 comments:

  1. Sya nk minta bantuan masukkan no acc sya isteri kat bsh2020...tlg bantu sya

    ReplyDelete
  2. Maaf saya nak tanya, untuk tukar ke acc isteri, perlu kah suami hadir sekalau untuk tukar, atau isteri boleh pergi LHDN SENDIRI utk update no acc isteri. Terimankasoh

    ReplyDelete