Temuduga Jawatan Gred N27 : Penolong Pegawai Tadbir

Assalammualaikum... 

Actually this entry already a long time ago I peram dia. Sampai lupa juga ni nak cerita balik pengalaman menghadiri temuduga kerja  kerajan. 

Tak silap Mei 2013 after aku graded diploma, aku telah dipanggil untuk temuduga jawatan kerajaan bagi posisi Penolong Pegawai Tadbir, N27 yg bertempat di bangunan SPA, Putrajaya pd jam 3 ptg. Masa first time received surat dr SPA tu punya happy 'gile' sbb xsangka baru keluar politeknik je dapat panggilan temuduga kerajaan. Bukan senang tau nak dpt temuduga. 

Tapi rupanya ramai kawan sekelas masa time politeknik tu dipanggil utk ditemuduga.  Masa hari aku ditemuduga tu terjumpa jugak kwn sekelas.  Haha lawak je. 

Masa pendaftaran resume dan sijil semua.. agak berdebar juga sebab aku tengok punya ramai calon2 yg ada sedang tunggu utk ditemuduga. Masing2 dgn skrip masing2. Tengah stanby jawapan la tu.  Hihi.. 

Dalam tu aku perati ada byk bilik.. ada no gilirian yg tertera kat situ.  Aku tengok bilik yg aku akan masuk tu da masuk angka giliran ribu jugak.  Aku ni tah interview hari yg keberapa tah. 

Masa no.  angka giliran aku tertera,  aku pun masuk.  Tertib kena ketuk pintu dulu then bila penemuduga cakap masuk, b@arulah boleh masuk. Berdebar-debar rasa time tu. Bila aku masuk tu dgn sopan dan ayu, aku bagi salam.  Aku tengok ada 3 orang penemuduga semuanya perempuan.  

Soklan pertama sekali yg keluar dari mulut penemuduga pertama adalah : "Silakan perkenalkan diri anda"

Aku pun perkenalkan diri.  Aku list kan soalan seterusnya yg ditanya oleh penemuduga kat bawah ni;

1) "Sebelum ni pernah tak dipanggil untuk temuduga kerja kerajaan? "

2) "Apa yang kamu tahu tentang IM4U dan tujuan diwujudkan? "

3) "Boleh kamu terangkan tentang penyelenggaraan aset kerajaan"

4) " Boleh kamu huraikan tugas-tugas penolong pegawai tadbir yang kamu mohon ni? "

5) "Apa yang kamu faham dengan GTP dan ETP dalam program transformasi kerajaan? "

Aku rasa ini je soalan yg ditanya time tu.  Mmg tak banyak soalan. Tapi dah terasa cukup mantap dgn jawapan yg aku bagi lintang pukanh. Haha.. Asa time tu macam nak cabut keluar dari bilik tu.  Dengan ingat tak ingat aku jawap soalan tu.  Siap penemuduga cakap..  "Selalu tengok tv tak?  PM kita selalu usulkan program transformasi sana sini".  

Aku memang tak study sgt hal2 transformasi tu semua.  IM4U pun mmg biasa dengar.  Tapi jawapan yg aku bg tak memuaskan penemuduga. Tahun tu mmg tgh issue pasal PRU.  So aku banyak tumpu sal kabinet baru keraajan.  Hafal2 tak da pun ditanya. 

Bila keluar dari situ, de jugak borak dgn beberapa calon kat situ,  soalan mmg berbeza.  Ada soalan lg susah dr aku.  Ada soalan sempoi je.  Soalan yg menjengkelkan pun ada.  Haha.. 

Aku tak harap utk dapat jawatan kerajaan tu.  Aku ambil sebagai pengalaman.  Tak da pengalaman tak dalah pengajaran yg kt perolehi.  Apa pun happy.  😂

0 comments:

Post a Comment